Metoda Montessori

0
175

PEDAGOGIKA MARII MONTESSORI

Doktor Maria Montessori była jedną z pierwszych kobiet – lekarzy we Włoszech a jednocześnie antropologiem i pedagogiem. Przez ponad 50 lat pracowała z dziećmi różnych ras, narodowości czy o różnym statusie materialnym. W jej życiu poświęciła się misji odkrywania dziecka, jego potrzeb i możliwości.

Dzięki wieloletnim obserwacjom stworzyła podłoże pod nowe pojęcie procesu edukacji, wykreowała filozoficzne, psychologiczne i pedagogiczne zasady pracy z dziećmi. Swoje teorie opierała na silnym podłożu jej medycznego wykształcenia – była w pełni naukowcem i wiedziała, że hipotezy muszą być poparte dowodami. Dowodami na jej metodę są dzieci, z którymi Montessori pracowała jak również dzieci, które teraz uczęszczają do szkół i przedszkoli montessoriańskich na całym świecie, czy wychowywane są przez swoich rodziców w domach. Dzieci skoncentrowane na swoich zadaniach, dążące do samodzielności, budujące wiarę w siebie i z ufnością patrzące na świat. Dzieci odpowiedzialne, umiejące współczuć drugiemu, chętne do pomocy i wykazujące się dużą inicjatywą społeczną. Dzieci pełne cierpliwości i nie poddające się w swoich staraniach. Dzieci znające czym jest szacunek i honor i umiejące to wyrazić wobec siebie i innych. Dzieci radosne!

„Edukacja jest naturalnym procesem. Nie polega na słuchaniu, lecz na zdobywaniu doświadczenia.”
Maria Montessori

ZADANIA PEDAGOGIKI MONTESSORI

  • rozwijanie samodzielności i wiary we własne siły,
  • wypracowanie szacunku do porządku i do pracy
  • wypracowanie zamiłowania do ciszy i w tej atmosferze do pracy indywidualnej i zbiorowej,
  • osiąganiu koncentracji nad wykonanym zadaniem
  • szacunek dla osobowości
  • poszanowanie wolności własnej i  cudzej
  • poczucie bezpieczeństwa
  • wykorzystanie naturalnej ciekawości świata

CZYM RÓŻNI SIĘ SZKOŁA MONTESSORII OD SZKOŁY PUBLICZNEJ

Wszystkim – to są różne światy…

Montessori trudno jest wprowadzić do tradycyjnego systemu edukacyjnego. A to z tego powodu, że jest bardziej wymagająca od nauczyciela, od rodzica i od ucznia. Od nauczyciela dlatego, że w tym systemie pełni zupełnie inne funkcje niż nauczyciel tradycyjny, inna jest rola nauczyciela Montessori, inne są pomoce dydaktyczne, które nauczyciel musi poznać i umieć je stosować , wiedzieć jak i kiedy je wprowadzać, i któremu dziecku. Dziecko jest uczone indywidualnie. Nauczyciel prowadzi dzieci zgodnie z ich własnym rytmami rozwojowymi. Wykonują te zadania i ćwiczenia, które są dla nich odpowiednie. O tym czy są – dziecko wskazuje nauczycielowi samo; swoją gotowością, kompetencjami, zainteresowaniami. Każdy uczeń jest na innym poziomie rozwoju. Każde dziecko jest inne.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here